lördag 30 augusti 2014

Recension: Pestens Tid - Inte tänka inte höra

Pestens Tid - Inte tänka, inte höra (LP)
https://www.facebook.com/PestensTid
pestenstidmalmo@gmail.com


Alltså jag blir helt trollbunden av Pestens Tid. Det här är inte bara vanlig popmusik, det är en otroligt underbar melankolisk popmusik. Eftersom det i grunden inte är min musik kan jag inte jämföra Pestens Tid med några andra liknande band. Men å andra sidan bryr jag mig inte om några andra band. För mig är det här denna genres ultimata band. Måste jag blanda in några andra band får jag nämna Vånna Inget som dock är mer rockiga men man hittar samma melankoliska ton i deras musik.

Linn sjunger så fantastiskt snyggt, hennes röst passar verkligen perfekt till både musik och texter. Texterna behandlar inte direkt alla världsproblem men heller inte några värdsliga problem eftersom de handlar om livet i olika situationer. Det finns mycket i texterna som iallafall jag kan associera till mitt eget liv. Jag tycker mig även kunna hitta lite Säkert! i både text och musik.

Är man bara det minsta openminded tror jag absolut att man kan gilla Pestens Tid oavsett vilken musik man än gillar i grunden. Den här debut LPn innehåller 10 låtar som håller en bra standard rakt igenom. 10 spår tycker jag är helt perfekt innan det skulle kunna övergå till att bli enformigt. Titelspåret Inte tänka inte höra är en av mina favoritlåtar på den här skivan. Det vemod man hittar i melodierna är underbart. Sen har jag även fastnat för Brinna och Det spelar ingen roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar