måndag 8 september 2014

Intervju: Nödvärn



Den här intervjun gjorde jag för ett fanzine som jag aldrig tror kom ut, så jag slänger in den här istället. Den är från 2007 och det som sägs kanske inte grabbarna står för idag, men förmodligen gör dom det. 

Det är Kenta som är K, Martin är M Nicklas är N och Danne är
Ska väl också tillägga att intervjun gjordes på Fullersta när dom spelade där. 

Då kör vi då, ni får börja med en bandhistorik:
K: Vi spelade med Drunx Incharge men sen bestämde sig Stumpen för att flytta till Malmö
och då hoppade Danne in på bas och jag började att sjunga istället.

Så det var tack vare den idioten som gjorde att ni blev vad ni är nu?
K: Vi har väl mongoloiden att tacka för att vi lever över hela världen

Influenser och favoritband, kanske Danne kan börja att svara på?

...tystnad varav Martin ger sig in i diskutionen

M: Thore Skogman och GG Allin. Allt där emellan

Jag har ingenting emot varken Thore eller GG Allin
M: Näe men varför kollar du på oss så jävla konstigt då?

Det är för att ni ser ut som ni gör. Medlemmar kanske man kan få veta?
K: Det är jag på sång, Nicklas på trummor, Danne spelar bas och Martin spelar gitarr.
Martin vill helst bli kallad för Bög-Martin


Är det nån mer på senaste Knark, Krig och Socialbidrag som sjunger?
K: Näe, det är väl hela bandet i bakgrunden.

Vem är det som tar dom där dödsmetallvrålen?
K: Det är jag också

Åfan, du ser inte sån ut (konstaterande med modifikation)
K: Näe jag ser fin ut på utsidan men inuti bor djävulen

Nån av er får berätta om någon spelning som varit utom det utomordentliga?
Förutom den ni gjorde på Allsång på Skansen
M: Jag vet inte. Det var väl den när vi spelade på Auswitchzfestivalen...

Nu börjar han också.
M ...vi var tvugna att spela nakna. Det tyckte jag var lite förnedrande.
K: Alla spelningar väl lite, Norgespelningen var väl lite speciell
Vad hände i Norge?
K: Mycket knark och krig och ställa upp på dumma intervjuer med nån tv-kanal. Jag
vettefan. Det var bra jävla röj.

Är norrmännen värre än svenskarna på att röja?
K: Helt klart är dom fan mycket bättre på att röja

Så dom borde ha en helt egen text-tvsida på Internet eller jag menar på Text-tv.
M: Kanske inte en egen men dom skulle kunna dela den med Danmark
P: Eller med polackerna

En kaosspelning med fylla eller en bra spelning nykter?
D: En blandning av det. Ganska nykter när man spelar
N: En bra spelning MED fylla är väl bäst.


Ni som har spelat nu ett tag både med gamla bandnamnet och som Nödvärn, har ni
hunnit spela med några feta band?
Alla kör namedropping: Anal Cunt, GBH, Exploited, Disorder. På en festival i Norge.

Knark, Krig och Socialbidrag, hur spelade ni in den?
K: I replokalen, Nicklas rattade på datorn. Han har ju lärt sig det sen han var med
i bögkören i början på 90-talet
N: Ja med min dator och massa inspelningsutrustning. Alla demos är inspelade så

Det är inte fel att ha en bög med i bandet
M: Det är inte fel att ha fyra med heller.

Det blir så mycket roligare då
Metalprylarna är det du Danne?
M: Det är jag det är mig du får skylla på
Nån: Martin ska bli rockstjärna han satsar stenhårt på det.

Okej, utan att läsa innantill, vem i bandet är det som får fruntimmrena?
K: Det är väl ingen, och om det är någon så är  det Danne och det ska han
ha stryk för. 


Är det viktigt med kängfrilla om man spelar kängpunk?
K: Vad är kängfrilla. Nu förtiden har ju alla dreadlocks
N: Jag har väl alltid sett ganska mesig ut.

Du är väldigt hippiefierad
K: Ja och jag gillar även att röka hasch

När vi är här på Fullersta så tänker jag på Hunddagis,
var det någon av er som hängde där?
M: Näe, men jag var mycket i kattlådan och i fiskakvariet.
Jag är aquafil, det kanske jag inte har sagt tidigare?

Ja, Martin, det här med politik det är viktigt för dig?
M:Ja men vadå, peace, love and gaycore det är det jag kört på
K: Han är väl lite mer poetiskt politisk
M: Raping, killing, (losing, shoting)??  Jag är lite mer poesipoetisk

Men själva bandet har ingen särskild läggning?
K: Vi tycker väl saker men vi ställer oss inte i någon grupp och
skriker det här är vi, det här är vi. Det är vad jag tycker men jag
kan inte tala för alla andra
M: Näe tala för  dig själv din jävla aquafil

Intervjun började att spåra ur så det fick bli lite avslutningsord....

Ni får avsluta fritt, Kenta börjar
K: Jag tycker sånt här är krångligt när man ska hålla på och avsluta.
Jag säger väl det som alla här tycker - Du kan dra och helvete. Näe
men tack för allt och lycka till med fanzinet  
D: Hej då!
M: Jag hörde att det var flickor som gjorde det här fanzinet så jag tänkte
lämna ut mitt telefonnummer så kan ju den som vill ringa. Bara slå en
signal. Nu har jag ju inte någon telefon men annars hade jag lämnat ut nummret.
N: Tack för intervjuen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar