måndag 26 februari 2018

Recension: Finnegan's Hell - Life and death CD

Finnegan's Hell - Life and death CD
www.finneganshell.com
Heptown Records

Jag var inte så imponerad av bandets debutskiva "Drunk, sick and blue" men då ska jag erkänna att jag är väldigt kräsen när det handlar om celticpunk eftersom mitt intresse för irländsk folkmusik är lika stort som för punk. Nu har Finnegan's Hell alltså släppt ett nytt album och i pressbrevet står det att de "breddar perspektivet i en genre där nya idéer lyser med sin frånvaro". Det gjorde mig glad för det är verkligen något som behövs. Men dessvärre kan jag inte höra några innovativa idéer. Där tycker jag att Greenland Whalefishers och Sir Reg ligger i framkant. Den musikaliska skillnaden mellan det här albumet och deras första är helt enkelt att låtarna är bättre. Vill man bredda ett perspektiv bör man göra det så att det verkligen hörs. När det gäller texterna tycker jag att det blir mycket pastischer och för min del blir det svårt att verkligen ta in några budskap. Finnegan's Hell har dock talang och sprutar ur sig bra melodier. Jag hoppas bara att de vågar mer till nästa gång. Jag kanske låter negativ men jag kan säga att jag lyssnar mycket hellre på Finnegan's Hell än till exempel Dropkick Murphys. Vill man bara lyssna på något som svänger utan att analysera sönder det tycker jag absolut att Finnegan's Hell har lyckats. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar