lördag 7 september 2019

Recension: Protestera - Kampen går vidare

Protestera - Kampen går vidare CD
https://www.facebook.com/protestera.goteborg/
Halvfabrikat Records

Det fanns en tid då jag kände att jag måste börja lyssna mer på Protestera, det gör jag nu och är nöjd över mig själv på grund av det. Mina känslor för bandet blir bara större och större för varje gång. Det här är en återpress på CD, vinylen släpptes 2000 men bandet ville få ut den på CD då inte alla har möjlighet att spela vinylskivor. Snyggt gjort tycker jag. Även om Protestera har utvecklats på flera plan under dessa 20 år är låtarna tyvärr fortfarande aktuella. 

Protestera tar inte den enkla och uttjatade vägen om att bara sjunga om allt elände i samhället, de presenterar även sina lösningar på problemen. Det här är anarcho-hardcore när den är som bäst. Texterna och växelsången tar med rätta stor plats men man får inte glömma bort den välarrangerade musiken, det är den som ger kraft till det andra. Blandningen av det råa snabba tillsammans med det lite mer hardcoredoftande passar som handen i handsken, typ Mob 47 möter Nausea.  

Till sist måste jag tillägga att outrot på skivan är förtrollande. Allting är snyggt paketerat med slipcase och skivans 12 låtar inklusive intro och outro har en speltid på nästan 30 minuter. Som ni förstått gillar jag den här halvtimmen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar