lördag 20 maj 2017

Recension: Mähälium - När verkligheten golvar dig

Mähälium - När verkligheten golvar dig (Spotify)
Cramada Records 
https://www.facebook.com/Mahalium
Releasedatum: 2017-06-26


Vad jag kan minnas har jag faktiskt aldrig hört Mähälium tidigare så det här är helt nytt för mig trots att bandet bildades 1998. De var dock bara aktiva i några år och är nu tillbaka efter 16 år. Ibland behöver det inte vara särskilt originellt för att det ska svänga och det bevisar Mähälium med sina melodiösa låtar. Jag satt och funderade på sångaren, han låter lite som någon, och till slut kom jag på att det påminner starkt om när basisten Matt Freeman i Rancid sjunger. Det finns ett par riktigt sköna låtar på skivan bland annat "Folkets tribunal" som håller lite mid-tempo med en skön refräng. Även om jag inte vill kalla det ren trallpunk finns det ett par sådana element som i "Det var bättre förr" som jag ändå tycker är en bra låt. Och det känns till och från väldigt mycket 90-tal med inslag av typ Asta Kask och Cosa Nostra. Speltiden är på nära 35 minuter och det är hyfsat trevliga minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar