måndag 15 oktober 2018

Recension: V/A Sveriges jävla ryggrad (LP)

Sveriges jävla ryggrad - Antirasistisk punksamling
Second Class Kids

Ett av sveriges mest aktiva och även intressanta skivbolag, Second Class Kids, fortsätter att spotta ur sig nya releaser. Den här gången handlar det om en samlingsskiva med 6 ganska bekanta band. Låtarna har ett antirasistiskt tema rakt igenom.

Lastkaj 14 inleder A-sidan med tre låtar, samma låtar som är med på deras EP För Sverige. Det är melodiöst ös med Mart Hällgren, Loke Nyberg och Asta-Bonta som är med och gästsjunger. Det är tre starka låtar med fokus på SD och deras svans. Sedan tar småländska Skrammel vid och det handlar om klassisk trallpunk, som en blandning mellan Radioaktiva Räker och Räserbajs. Sen påminner de även en del om NOFX men tyvärr berör inte Skrammel mina känslor särskilt hårt. Berör gör däremot Bendel & CO men jag vet inte hur och varför.  De spelar den renaste formen av poppig trallpunk. Ganska mesigt och attitydslöst men ändå drabbar de mig gott.

På B-sidan inleder Kardinal Synd som tidigare i år släppte fantastiska Baltic City. Jag är inte förvånad över att deras två låtar är klart bäst på den här skivan. Det är tungt, ösigt och mer melodiös hardcore än trallpunk. Sen gillar jag att det går att skönja norrländskan i sången. Och när vi ändå är inne på ös så bränner M.I.D på ännu värre. Jag hyllade inte direkt deras senaste skiva  men låtarna på den här samlingen är ganska uppfriskande. Fest är faktiskt riktigt bra både musikaliskt och textmässigt. Sist ut är Björnarna och de är nog det tydligaste trallpunkbandet på skivan. Deras låt Jimmie Jugend har både humor och allvar i sig och skulle kunna vara något DLK skrivit.

Den här samlingen har ganska många toppar och få dalar. Det antirasistiska temat är så klart också värt att lyfta. Den svenska melodiösa punken är helt klart bättre än på länge.