onsdag 31 oktober 2018

Śmierć - Godzina Pusta (CD)

Śmierć - Godzina Pusta (CD)
www.facebook.com/smiercswe/
Nikt Nic Nie Wie

Śmierć är ett Stockholmsband med medlemmar från bland annat Stockholm Pigs, Idiot Ikon och Imperial Leather. Namnet är polskt och betyder döden och grejen är att de sjunger på polska. I min bok är polska ett av de bästa punkspråken trots att jag fattar noll. Det är också i 80-talets öststatspunk de hämtar sina influenser. Jag tänker på alla de band jag inte minns namnen på som medverkade på de klassiska samlingskassetterna från Delirium Tremens. Jag älskar det!

Ganska otippat skulle jag vilja säga att det finns en del som påminner om Broder Daniel också. Framför allt i flera av deras intron, det är väl det där moll-melankoliska plinkandet. Hur som helst blandar de punk och hardcore med sköna tunga melodier och en finfin sånginsats av Ninka. Hon gör helheten så vacker. Śmierć är utan tvekan ett av de mest intressanta banden just nu samt väldigt uppfriskande. Hela skivan är guld och "Woda", "Noc" och "Wojna" är diamanterna. Det här är 25 klockrena minuter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar