onsdag 3 april 2019

Recension: Nebenwirkung / Bombfors - Split CD

Nebenwirkung / Bombfors - Split CD
Nebenwirkung Facebook
Bombfors Facebook

Nebenwirkung bildades redan 1980 men är inget band jag hört tidigare. Därför var det intressant att lyssna på deras gamla material innan jag tog mig an den här skivan. De har dock utvecklats så pass mycket att det inte är nödvändigt att jämföra 1980 med 2018. Här har vi iallafall 8 låtar stundtals melodiöst och ofta aggressiv tysk harcorepunk. Nu fattar jag inte ett ord vad de sjunger om men musikaliskt känns det väldigt mycket anarkopunk typ Oi Polloi och Icons Of Filth fast med lite mer melodier. Men de håller de inte bara till en stil, för "Die Erde Brennt" är en lugnare punkdänga för att växla upp till thrashcore i "Tötet sie". Jag har aldrig riktigt fastnat för tysk punk men Nebenwirkung är inte alls fy skam.

Bombfors är ett band jag gillar skarpt och här har de blandat både äldre och nya låtar. De fyra första låtarna är inspelade 2018 och det känns som att Bombfors har sadlat om något. De har helt enkelt blivit råare och rakare. Inget fel i det men jag tycker ju att deras främsta vapen är melodierna, framför allt i refrängerna. Men det är inte helt bortblåst som tur är för Hjärtlösa Svin är riktigt bra. Av de fyra resterande låtarna är två hämtade från Casus Belli, bland dessa finns Arbetarklass som är Bombfors bästa låt. För de som inte hört Bombfors kan man väl säga att det är Asta Kask-influerad svensk punk och jag tycker de fortfarande att de är charmiga. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar