onsdag 3 juni 2020

Recension: Hyrda Knektar - Törnar, snår och ris


Hyrda Knektar - Törnar, snår & ris 7"
Kontakt: Facebook I Hemsida
Beat Butchers Records, Noise Of Sweden

Ju mer jag lyssnar på titelspåret Törnar, snår och ris desto mer får jag känslan av den där perfekta sommarkvällen på Tanto, eller valfri utescen. När konserten är slut och man går hem i den ljumma sommarnatten med sista låten som etsat sig fast. I ett euforiskt rus kan man inte sluta sjunga på den refrängen. Törnar, snår och ris är precis som den låten, dessutom fantastiskt kompanjerat av orgel och blås. 

Hyrda Knektar är verkligen kompatibla för festens alla stadier. Det finns en makalöst skön känsla i deras svängiga och melodiösa punkrock som även har starka spår av powerpop. Jag kan liksom inte lyssna mig mätt och då skivan klockar in på 9 minuter blir det en hel del sidbyten, men jag kastar mig hungrigt på nästa sida så fort den ena har spelat klart. 

Skulle man kunna säga att Hyrda Knektar är som en blandning av Tysta Mari och Trubbel? Ja jag tror att man kan säga det. På B-sidan finns "Ett steg till", en mollstänkare som ändå skriker fest, eller festival. Augustibuller, kom tillbaka! Skivan avslutas med en Tom Petty/Gyllene Tider cover och Hyrda Knektars version av "Vill ha ett svar" smäller både Petty och Gessle på fingrarna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar