måndag 10 april 2017

Recension: Lastkaj 14 - Becksvart CD

Lastkaj 14 - Becksvart CD 
Second Klass Kids Records
facebook.com/Lastkaj14
Lastkaj 14 har aldrig intresserat mig tidigare så det här är en ny bekantskap även om jag känt till namnet länge. Jag älskade trallpunk på 90-talet men efter millennieskiftet har den genren inte intresserat mig alls. Lastkajs första skiva "I brist på annat" kom 2010 och när jag lyssnar på den nu känner jag att jag inte har missat något. Nya "Becksvart" är helt klart annorlunda, mycket hårdare och argare med en del mindre emotendenser. Den är fylld av välskrivna texter, snygga körer och melodier, ja nästan fulländade musikaliska prylar men hur jag än försöker når den ändå inte fram till mig. Det känns liksom som att Dia Psalma och ett gäng andra band redan har gjort det här. Växelsången i "Det är dags" tilltalar mig dock. Sen tycker jag att "Blädderfilmer" är den överlägset bästa låten, Ammy har en riktigt desperat sångstil och jag föredrar helt klart hennes stämma framför den manliga. De 12 låtarna klockar in på 35 minuter och mitt intresse för Lastkaj 14 har inte ökat nämnvärt efter att ha spelat den här skivan. Men ett plus för många sköna melodier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar