onsdag 26 april 2017

Recension: Återfall / Vanvett split-10"

Återfall / Vanvett split-10"
Buzzbox, Phobia Rec, P.P.P Rec, MÖG Rec 
aterfall666.bandcamp.com
http://www.vanvett.nu/

Återfall, som ALLA inklusive undertecknad har jämfört med Driller Killer är nu tillbaka. Den här gången splittar dom med Vanvett. Jag tycker nog fan att det här är det bästa Återfall har gjort. De spelar mer traditionell käng nu mot vad de gjort tidigare, typ i still med Wolfpack och tusen andra band. Inte så orginellt men samtidigt jävligt tungt. Produktionen tidigare har varit lite skitigare, framförallt sången men nu kommer allt fram tydligare. Sen är riffen mer rockigare nu, jag vill slänga in ordet slusk-käng, jag älskar det ordet. Det är iallafall brutal råpunk och man vet vad man får, så gillar man t.ex Disfear men aldrig har upptäckt Återfall är det bara att upptäcka nu. 4 låtar där "Slow Death" är en sjusärdeles rå hardcore-rökare och sista låten "Euroshit" är en Greed-cover som dom gör bra. 

Vanvett bjuder även dom på ett jävla trevligt mangel och det som verkligen höjer mina noppade ögonbryn är sången. Jag älskar den där desperata sången som nästan är på väg att brista. "Zombieapokalypsen" är så jävla bra, de melankoliska riffen i låtens andra halva är underbara. Vanvett är inte direkt enkelspåriga, även om det är mycket vanlig käng typ Anti-Cimex trycker dom även in både en del blackmetal-vibbar och lite grindvibbar. Skivan har så pass många höjdpunkter att man inte bör vara utan den. Totalt nästan 17 minuter råpunk på mitt favoritformat 10". 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar