onsdag 22 augusti 2018

Recension: Kongressen - Supa för att glömma...

Kongressen - Supa för att glömma, knarka för att fly
www.facebook.com/kongressenpunk/
No Bullshit Live and Records

Jag tror inte jag har hört Kongressen tidigare och det kanske inte är så konstigt eftersom det här är deras debutskiva. De har stora likheter med Bombfors även om de inte kommer upp i riktigt samma klass, dessutom är båda banden från Karlskoga. Och det finns en koppling mellan banden då Kongressens basist tidigare lirade i Bombfors.

Det finns nog dom som skulle benämna Kongressen som trallpunk men jag tycker inte att det är så även om det finns vissa tendenser. Men bara för att ett band sjunger på svenska och är hyfsat melodiösa behöver man inte slänga in de i det facket per automatik. Kongressen är argare och sången är hårdare. Nåväl, vi kan väl säga hardcore-trallpunk för att verkligen fördjupa sig i genres.

I grunden är det ganska rak punkrock som inte bjuder på några större överraskningar och det som kan bli något tråkigt är att sången följer gitarrerna väldigt mycket. Utöver Bombfors tror jag även att Kongressen gillar Asta Kask och möjligtvis M.I.D, fast med något seriösare texter än de sistnämnda.

Helt klart har Kongressen något att bygga vidare på  och även om skivan inte är en fullpoängare så gör dom det bra för att bara ha spelat i ett år. Jag gillar växelsången i "Samhällsproblem" och refrängen i "Media". Totalt är det 10 låtar på skivan och det kommer bli intressant att höra hur de utvecklas framöver. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar