måndag 13 augusti 2018

Recension: Underhund / Björnarna split-12"

Underhund / Björnarna split 12"
Underhund Facebook  I  Björnarna Facebook
Second Class Kids Records

Ja men nu behöver man inte söka sig till USA för att få sin dos av gubbkepspunk. Underhund öser på med sin melodiösa punk ala Street Dogs, The Ducky Boys med flera. Underhund skulle absolut kunna vara ett av de större banden från Boston. Jag tycker att låtarna är ganska småtrevliga även om de inte är så originella. Men de sjunger på svenska, och till den här svängiga genren är det ju ganska originellt. Jag tycker att de gör rätt i det, det finns redan band som gör det här på amerikanska. Även om jag inte är jätteförtjust i ovan nämnda band tycker jag att Underhund gör en solid insats. "Sånna som dig" och "Staden ingenstans" hör till favoriterna. De bjuder helt enkelt på ett bra välspelat och svängigt ös 

Uppländska Björnarna, alltså jag gissar att de kan vara en väldigt hemlig guilty pleassure för många. Alla vet ju att trallpunk inte är så häftigt eller något man pratar högt om att man kanske gillar. Men trallpunk är vad Björnarna spelar. Redig sådan, ja som det lät på 90-talet, dock utan folkmusikslingor som tur är. Men tänk Räserbajs, UBBA, Sten och Stalin. Jag tycker faktiskt att det behövs såna här band 2018. Det är både uppfriskande och nostalgiskt. Det tar inte lång tid innan man trallar med i låtarna och jag trallar lite extra i "Fantasifosterland" och "Blodsprängda ögon". 

Båda banden bränner av 6 låtar var och jag kommer med all säkerhet att plocka fram den här skivan då och då. Framför allt för att lyssna på Björnarnas sida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar