fredag 7 december 2018

Recension: Bleak Outlook - Knowledge is bliss

Bleak Outlook DC - Knowledge is bliss 7"
www.facebook.com/bleakoutlookdc/
Pipaluckbolaget


Eskilstunabandet Bleak Outlook har omgrupperat sig och bytt namn till Bleak Outlook DC. Jag kan bara se att det har gjort gott. Något deras nya EP "Knowledge is bliss" bevisar. Visst går det att placera bandet i 77-facket tillsammans med UK Subs och flera av de klassiska banden från den eran. Jag tycker dessutom att Bleak Outlook DC fungerar lika bra som de banden. Där kanske smaken är som baken men i det här fallet föredrar jag nytt framför nostalgiskt. Sen måste jag säga att det finns en del likheter även med Menace, framförallt från deras senare period.

Låtarna har en fin blandning av attityd och melodier. När Vicious Circle står för attityden står No One Wants You för det melodiösa. De andra två låtarna har båda delarna. Jag håller No One Wants You som skivans bästa låt. Refrängen är helt enkelt underbar. Musikaliskt finns det lite spår av Bad Religion i den låten men med Thomas sång blir det något helt annat. Det blir Bleak Outlook DC. 
  
EPn innehåller fyra låtar med en speltid på 10 minuter. Bleak Outlook borde tilltala många, inte bara de gamla 77-rävarna. Musiken känns trots allt fräsch, intressant och man vill bara ha mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar