söndag 16 december 2018

Recension: Drip Feed / Les Frappés split-7"

Drip Feed / Les Frappés - Hoaxed / Hé Merde! split-7"
www.facebook.com/DripFeedSWE/
www.facebook.com/Les-Frappés-497512353786087/
Elände Records

Alltså det här är guld. Ett band jag hört tidigare och ett jag har varit riktigt intresserad av att höra. Så det var med stor nyfikenhet jag slängde på den här skivan. 

Drip Feed golvade mig med deras debut-EP. Nu är dom tillbaka med två nya låtar och det är så jävla bra. Tokröjig hardcoreinfluerad streetpunk, totalt kompromisslöst. Typ som A Global Threat men skitigare. Sen är det något med Villes sång, är han helt enkelt landets bästa punksångare just nu? Deras två låtar på den här splitten följer upp debut-EPn perfekt. Det är svårt att välja en favoritlåt när båda låtarna är bra. Det som gör det ännu mer intressant är att Drip Feed förmodligen tilltalar många, oavsett om man kommer från Oi/streetpunk eller hardcore/råpunk. De är helt klart ett favoritband för mig. 


Les Frappés då? Alltså Stockholmarna med en fransman på sång har intresserat mig länge utan att jag har hört dom. Men så är det ju så att fransk Oi! är fruktansvärt bra. Franska bolaget UVPR släpper mängder med fantastiska band. Les Frappés har säkert sneglat på den franska Oi-punken. De är nära att få till den där magiska känslan som flera av de banden har. Skillnaden är att Les Frappés är mycket hårdare, eller punkigare, och det gör mig inget. Det finns ju ingen anledning att försöka låta som Bombardierslåten Pour Elles bara för att de sjunger på franska. Det är ändå melodiöst och ösigt. Deras två låtar håller hög klass och den självbetitlade låten Les Frappés är något bättre än Pitié. 

En av årets mest intressanta splitt gjorde mig med andra ord inte besviken. Långt därifrån, det luktar topp-10 här. Jag vill bara ha mer av båda banden. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar