måndag 21 januari 2019

Recension: Kalla Känslor - Någonstans mellan psykakuten och AF

Kalla Känslor - Någonstans mellan psykakuten och AF CD
www.facebook.com/Kalla-Känslor-976403529181298/
Antipop Records

Jag hade faktiskt ingen aning om vad som väntade mig när jag drog igång skivan första gången. Titeln sa mig att det skulle vara något i stil med Hurula. Men jag hade fel. Kalla Känslor spelar ganska snäll svensk punkrock. Det som slår mig mest är att sångaren låter lite som sångaren i Sabotage 81 men med en östgötska som lyser igenom. Dialekter i musik gillas alltid.

Kalla Känslor är precis ett sådant band som jag brukar benämna som Beat Butchers-punk. De har ju släppt flera band i den lite mer rockiga svenska punken. Som Köttgrottorna, Coca Carola och 23 Till. Och det är någonstans där Kalla Känslor kan placeras. Jag tycker att skivan växer för varje lyssning, det kommer dock aldrig bli ett mästerverk i mina öron, den exploderar aldrig riktigt.  

Det kanske skulle behövts någon låt som gick lite snabbare för att få mer omväxling. Däremot har de en känsla och ett uttryck som jag tycker att de kan bygga vidare på. Den här skivan innehåller även bandets tidigare EP "Mannen i den vita volvon" som har lite mindre punk och lite mer rock n roll-element som jag gillar. Totalt 8 låtar som inte  tilltalar mig rakt av men vissa delar fungerar faktiskt bra. Bäst är "Någonstans mellan psykakuten och AF" och "Blåst och slut". 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar