onsdag 3 januari 2018

Recension: Fyrtal i punk Vol.2

Fyrtal i punkrock Volym 2
Second Class Kids
www.secondclasskids.com

Ja men hur står det till med trallpunken 2017? För mig dog den genren runt 1999 men vissa band har inte gett upp och de ska ha all heder. Jag blev faktiskt riktigt positivt överraskad när jag drog igång den här skivan. Eftersom jag knappt lyssnat på svensk trall de senaste 17 åren var det riktigt kul att falla tillbaka till 90-talet en stund. Sardo Numspa är först ut och alltså... skatepunk på skånska, jag blir faktiskt lite lyrisk av deras tre låtar. Deras första låt "En sista gång" känns helt komplett för den här genren med melodier, stämmor och allt som behövs. Jag vill helt enkelt ha mer. Björnkajan består av folk från Björnarna och Lastkaj 14 och med Stryparn på sång låter det väldigt mycket Lastkaj 14, det går inte att komma ifrån. Jag gillar faktiskt Björnkajan mer än Lastkaj 14. Och emo-gitarrerna tar det ett par steg från den rena trallpunken. KKPA bildades faktiskt redan 1992 men hade ett längre uppehåll mellan 2001-2010. De blandar melodier och en viss aggressivitet och resultatet blir bra, typ som ett tyngre Strebers. KKPA är skivans andra bästa band bakom Sardo Numspa. Bendel & Co låter väldigt mycket 90-tal, i både sound och texter. Det blir nästan lite för mycket. Deras låt "Tänk om" är fanimej min guilty pleasure, jag står inte riktigt ut med sången (tänk Erik Saade) och stämmorna, samtidigt går det rakt in i mig. Gillar du Räserbajs kan det hända att du gillar Bendel & Co.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar