fredag 10 oktober 2014

Recension: PSK 4 DVD

PRETTY SHITTY KJELL 4 (DVD) 100 kr
kjellhell.se

Alltså det här är en ren punkorgie. Under en och en halv timme blir man matad med klockrena band, kanonbild och kalasljud. Vi kör väl från början. Först ut är PSKs husband, inga mindre än Agent Bulldogg, och dom sköter sig klanderfritt som vanlig och bjuder på "Du har svaren" och "Vad du en gång sa". Ok, mera svenskt, Robban hänger av sig gitarren och grabbar microfonen och tillsammans med återförenade Contemptuous bränner dom av "Intellektuell" och "Fanatiker" och dom har ett jävla skönt driv. Det är dags för det första brittiska bandet att ta vid. Argy Bargy är ett band jag inte lyssnat på så mycket, dom är absolut inte dåliga men deras gatpunk ger mig inte så mycket. Vi drar vidare till Västerås och Prins Carl som jag alltid har tyckt bra om och dom gör mig inte besviken den här gången heller, jävligt skön och lite rå streetpunk. Låtarna är "They won't let ya" och "Your life, your dream". Infa Riot kör "Power", "Catch 22" och "In for a riot" och jag tycker nästan dom låter bättre här än deras gamla inspelningar av dessa låtar. Jag har känslan av att Infa Riot står lite bakom många andra UK band, det är enligt min mening oförtjänt för dom rockar röv.

Ett av Sveriges coolaste band - Gatans Lag har sån jävla energi, jag antar att sångaren Jonas spräcker ett par blodkärl under deras spelningar. Saxofon är alltid rätt och den tillför jävligt mycket till deras låtar. På den här DVDn kör dom "Turister", "Gatans Parlament" och "Från fest till arrest" och bara Gatans Lag gör den här DVDn så värd att införskaffa. Från Borås över till London och Booze & Glory som spelar skinhead rock n roll på högsta nivå, dom är så pass bra så att dom kommer undan med låttitlarna "Working class hero", "Hooligan", "London Skinhead crew". Alltså det är ju nästan tjänstefel från min sida att jag inte har lyssnat mer på Peter and the test tube babies mer genom åren. Dom är brutalt bra och trots att dom bildades 1978 låter dom allt annat än mätta. Här kör dom ett par klassiker som "Run like hell", "Maniac", "Shake my world" och "Banned from the pubs". Sist men inte yngst är det dags för Cock Sparrer och gubbarna glänser verkligen. Deras bidrag är "Riot Squad", "Working", "Because you're young", "Take em all", "Where are they now?" och "England belongs to me". Ja ni förstår ju själva hur jävla bra det är.

PSK har återigen lyckats, jag var inte där själv men det känns som jag faktiskt är där när jag blänger på den här DVDn. Allt är så proffsigt producerat. Och dom lyckas ju verkligen få dit gräddan av band. Jag tycker det är kul att dom låter "mindre" band få spela, som t.ex Prins Carl.
Du får totalt 28 låtar från 2013 års PSK men vänta, det är inte allt. Som extramaterial får du 16 låtar med olika band från föregående år och det materialet är osläppt. Så här har kan du återuppleva band som Guttersnipe, The Clichés, Agent Bulldogg, Anti Nowhere League, The Last Resort, The Business och Cockney Rejects samt ett gäng andra.

Och som extrabonusmaterial bjuder Peter and the test tube babies på något som bevisar att ABBA hade varit riktigt bra om dom spelat punk för PTTB kör ett litet ABBAmedley.