fredag 15 april 2016

Recension: Round Eye - S/t CD

Round Eye - S/t CD
Ripping Records 
roundeyeband.com/en/

Alltså, Fredrik Strage din pretantiösa tölp, här är ett band jag knappast tror att du hört men som du skulle hylla av så många anledningar, men inte den rätta anledningen, den som kommer direkt från hjärtat. Round Eye kommer från Shanghai och har tidigare släppt en split med Libyan Hit Squad som jag recenserade för några år sen. Det är jävligt mycket garagepunkrock över Round Eye men dom toppar det med jävligt stökiga saxofoner, alltså det är inte som X-ray-spex, det här är trots det stökiga väldigt välspelat, jag skulle nog våga mig på att slänga in termer som "free jazz" och lite "avant-garde jazz". Det är så jävla exprimentellt. Men sen kommer det sjunde spåret "City livin" som doftar The Damned och annan 77-punk, en riktigt skön punkdänga. Det är verkligen svårt att greppa Round Eye fullt ut, en tanke är att dom måste gå på sjukt starka Magic Mushrooms. Ingen låt är den andra lik just därför är det svårt att placera Round Eye, många skulle nog inte ens kalla dom punk och rent musikaliskt kanske jag inte gör det heller men ett band som provocerar både mig och Kinas Kulturministerie får man fan ändå kalla tvättäkta punk. Jag får bara för mig att människor som Peter Kagerland och Johan Johansson skulle gilla det här. (4/10) Godkänt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar