onsdag 11 april 2018

Recension: Sju Svåra År - Ingen tog det som ett skämt 7"

Sju Svåra År - Ingen tog det som ett skämt 7"
www.facebook.com/sjusvaraar/
Gaphals Records

Fan vad det här är bra grejer. Jag känner både styrka och livsångest både genom texterna och musiken. Just texterna är sådär skönt poetiska och ger utrymme att tolka själv eftersom det inte är direkt pang på. Dessutom finns det en melankolisk ton som jag älskar. Det musikaliska går inte heller av för hackor med snygga arrangemang och trots att deras punkrock är ganska rak går det inte att bortse från att det även finns ett visst stök. Det här är min första riktiga bekantskap med Sju Svåra År och jag inser att jag verkligen har missat något. Samtidigt ställer jag mig frågan, kan någon låt de gjort tidigare vara bättre än "Maskeradbalen"? Det kanske någon vet, själv har jag den stora ynnesten att behöva gå igenom deras tidigare prylar för första gången. Skivans fyra låtar är alla riktigt starka och har en speltid på nästan 11 minuter. Att det finns vissa likheter med Burning Kitchen är inte så konstigt men jag gillar Sju Svåra År något bättre. Det har under flera års tid ploppat upp många band i den här ångestdrypande punkpopiga genren men ska jag slå ett slag för ETT band blir det utan tvekan Sju Svåra År. Bra jobbat!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar