onsdag 20 juni 2018

Recension: Käftsmäll - 1:an (CD)

Käftsmäll - 1:an (CD)
www.facebook.com/barflugan/
AMTY Records

A Message To You fortsätter att släppa trevlig punk, den här gången är det Käftsmäll från Stockholm som bolaget prånglat ut till folket. Bandet själva menar att de spelar 77-punk men jag tycker inte det. Visst kan det vara så att enkelheten och riffen drar åt det hållet men Käftsmäll är både hårdare och tyngre än den klassiska 77-punken. Jag tänker faktiskt mer på svenska Gråsuggorna när jag hör Käftsmäll. Just enkelheten är något som jag gillar, det är pogovänligt helt enkelt. Sista låten Psykbryt är en cover på Sham 69 Borstal breakout med svensk text och den gör dom riktigt bra. Jag gillar omskrivna låtar. Som vanligt när det handlar om svensk punkrock och den inte är för trallig så tänker min hjärna direkt på skivbolaget Beat Butchers och hur flera av de banden låter. Samtidigt känns Käftsmäll både modernare, roligare och argare. Skivan spelas igenom på 11 minuter och Chefens hund kandiderar helt klart till skivans bästa låt. Allt är förpackat väldigt snyggt och Käftsmäll kan absolut bli ett band att räkna med framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar