måndag 30 juli 2018

Jerrys Farsa - Radhustyrann

Jerrys Farsa - Radhustyrann (CD)
http://www.jerrysfarsa.n.nu/
Buzzbox Records

Det är alltid kul när intressanta band släpper nytt. Jag tycker att Radhustyrann är en bra uppföljare till Knallpulverpunk som släpptes förra året. Totalt är det bandets fjärde skiva. Det är för lätt att bara trycka in Jerrys Farsa i ett trallpunkfack. Jag skulle snarare säga att de är Sveriges svar på Toy Dolls. Det finns en lekfullhet både i musik, texter och låttitlar vilket är befriande i en värld fylld av allvar på ena kanten och elände på den andra. Jerrys Farsa bjuder på ett bra ös som får mig att tänka lite på låtar som "Linoleum" och "The Moron Brothers" med NOFX.  

Jerrys Farsa är en trio men de lånar in en hel del gästmusiker och första låten kickar igång mäktigt med trumpet och trombon. Blåssektionen är återkommande och fyller en bra funktion. Jag gillar verkligen experimentlustan där de kan slänga in ett mollackord där det förväntas dur. Det är ganska små medel som gör det effektfullt och originellt. 

Totalt är det 13 spår på skivan med 30 minuters speltid. Och det är en bra skiva rakt över men allra bäst gillar jag "Aldrig en Audi" för att det är så mycket Jerrys Farsa, "Burkmat och Ernst" för rock n roll riffen och "Silvertejp och Daim" för Johannas sånginsats. Jag gillar egentligen allt med Jerrys Farsa förutom Sikens primalskrik som kommer då och då men det är skitsamma eftersom han utöver det sjunger bra.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar