lördag 18 augusti 2018

Recension: Astmatisk Gapskratt - Heller fargerik enn kald

Astmatisk Gapskratt - Heller fargerik enn kald 12"
www.facebook.com/AstmatiskGapskratt/
Second Class Kids

Det är kul att få en inblick i den Norska punkscenen men jag får inget grepp om Astmatisk Gapskratt. Läs dock inte in i det att jag skulle tycka att dom är dåliga, för det gör jag inte. Grejen är att dom vågar blanda punkstilar och när A-sidan är spelad har jag fått en dos av punkrock, skatepunk, streetpunk, hardcore och trallpunk. Jag gillar det verkligen, det är som att slänga på en samlingsskiva. 

Allsångskörerna i Schtöggen är toppklass, likaså Misfitskörerna i Tits Machine (Tidsmaskin). B-sidan fortsätter i samma klass. De här dricka öl och vråla-körerna fungerar så bra eftersom de inte handlar om att just dricka öl och vråla. Men musikaliskt finns det ganska mycket likheter med Gatans Lag.  
  
Det är egentligen bara inledningslåten "Berömte siste ord" och "1 rom, 1 PC, 1 seng" som jag gärna hoppar över. Dom är för snälla på något sätt, och då gör sig den här norska dialekten verkligen påmind. Men som helhet är det bra, ösigt och melodiöst utan att bli för glatt. Skivans 13 låtar bjuder på en del riktiga höjdare och då kan jag stå ut med att två låtar inte håller måttet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar