måndag 22 oktober 2018

Recension: EPA - Tretton övningar i mindfulness (LP)

EPA - Tretton övningar i mindfulness (LP)
www.facebook.com/epaochuffe/
Second Class Kids

Tidigare gick EPA under namnet Klartgrabbenskahaenepamedsilvertejp&Uffe och även om det var ett snajdigt namn tror jag att EPA kommer att fungera bättre i många sammanhang. Tidigare har jag bara hört deras bidrag på Turist i tillvaron vol.7 och den låten gillade jag skarpt. Det som gör EPA så förbannat bra är dels Ammys sång, det är inte många sångare/sångerskor som slår det där underbart desperata hon har. Sen har EPA riktigt bra samhällskritiska texter i samma klass som Asta Kask även om sättet de skriver på skiljer sig.

EPA är melodiösa och öser på riktigt bra och det finns en hel del rock n roll-riff som gör att jag vill kalla musiken för riktigt snabb punkrock istället för trallpunk. Typ som när DLK öser på som bäst. När 2018 ska summeras kommer den här skivan ta en hög placering över årets bästa skivor. Den är liksom bra rakt igenom. Men måste jag välja några favoritlåtar blir det "Tio i ett rum" som har en skön orgel och "Jag håller ditt hår när du kräks" med ett bra gäng på gästsång. Låtarna når sällan 2 minuter men känns helt kompletta ändå.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar