lördag 23 mars 2019

Recension: Lastkaj 14 - Stormar (CD)

Lastkaj 14 - Stormar (CD)
Second Class Kids

Lastkaj 14 bildades en bit in på 00-talet. Vid den tiden var mitt intresse för trallpunk ganska svalt. Det fanns ju ändå inget band som skulle kunna komma nära DLK eller Räserbajs.  Det är även en anledningarna till att mitt intresse för Lastkaj 14 varit svalt. Men sen kom deras album Becksvart 2017 och då hände något, helt plötsligt var Lastkaj 14 faktiskt intressanta. Mycket tack vare att Ammy fick en framträdande roll. För så vitt jag förstår var det när Stormar släpptes 2015 som hon först dök upp i bandet. Och nu har alltså Second Class Kids släppt Stormar på nytt med ny mix och mastring.

Det är inget snack om att Lastkaj 14 skriver högkvalitativ melodiös punkrock. Det är tight,  välarrangerat och genomtänkt. Men jag har fortfarande ganska svårt för grabbarnas sång, framför allt när de högsta tonerna tas. Det blir för mycket hårdrock då. Så för min del har Ammy en stor betydelse för att jag gillar bandet nu. Därför är Tjuvtricks och rackarspel skivans bästa låt. Sen tycker jag att dragspelet och fiolen tillför en hel del. Bara för att det till slut blev tröttsamt med folktoner i trallpunken på 90-talet betyder inte att det inte kan fungera nu. Dessutom används det ganska sobert här.

Jag tror faktiskt att jag skulle ta till mig den här skivan bättre med LP-versionen, då hade jag fått en paus mitt i och kunnat reflektera mer. För efter 20 minuter tappar jag lite fokus trots att musiken är väldigt varierande. Till skillnad mot förstapressen av Stormar på Bells On Records innehåller den här pressen två bonuslåtar och en total speltid på dryga 44 minuter. Det här är ett givet köp för alla som diggar Lastkaj 14.