onsdag 13 maj 2020

Recension: Socialstyrelsen - Med rädsla för livet


Socialstyrelsen - Med rädsla för livet (LP)
Kontakt: Facebook I Bandcamp
Flyktsoda, Phobia, Dark Elk, Halvfabrikat

Socialstyrelsen är ett gäng dysterkvistar från Värmland. De har varit igång några år nu och 2016 släppte de sitt album D-Takt för dig som inte orkar mer. Det är en skiva som jag inte hört, därför blev det här min första bekantskap med bandet. Med rädsla för livet innehåller 14 låtar som klockar in på ungefär 21 minuter. Ganska korta låtar vilket jag uppskattar, de lägger full fokus på det som är viktigt istället för onödigt gnidande. 

Socialstyrelsen handlar om tung crustpunk med lagom mycket slingor.Jag gillar att sången är mixad så att man hör vartenda ord som Hanna skriker fram. Hennes röst är riktigt rå och man tror nästan att den ska brista hela tiden men det gör den aldrig. Jag tycker att det finns en bra dynamik mellan de snabba och de långsamma partierna, det finns en viss black metal-känsla när det går lite slöare som i sista låten Finns det något mer? 

Jag vet inte om det faktiskt är så men jag tycker att B-sidan känns mer aggressiv än A-sidan. Visst är det rått hela tiden men jag upplever att A är mer modern crust medan B har mer hardcoretendenser. Med titlar som Misär + Misär, Total Frustration och Bitter på livet förstår ni vad texterna handlar om. Skivan är pressad i 300 ex och jag tycker att man bör ha den i sin samling. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar