lördag 8 december 2018

Recension: Oldfashioned Ideas - Still worth fighting for CD

Oldfashioned Ideas - Still worth fighting for CD
www.facebook.com/oldfashionedideas/
Contra Records

Oldfashioned Ideas fortsätter att släppa ett nytt album vartannat år. Jag måste erkänna att jag bara hört ett fåtal låtar tidigare. Därför är det ganska tillfredsställande att äntligen få höra ett helt album och se vad de går för. 

Jag vet att det finns folk som inte uppskattar fotbollskörer men jag tillhör inte den skaran och redan där har Oldfashioned Ideas kopplat ett starkt grepp på mig. För refrängerna är fyllda av körer. Och greppet blir ännu starkare när saxofonen dyker upp. 

Mixen mellan streetpunk och Oi! är tydlig och även om det känns ganska traditionellt sätter sig verkligen melodierna. De radar upp låtar som är 100 procent allsångskompatibla, lyssna bara på refrängerna i At the end of the day och Punches from below. Det fungerar bra på skiva men jag kan tänka mig att det blir ännu mäktigare live. Jag ser liksom bilden framför mig.

Om man nu måste jämföra Oldfashioned Ideas med några andra band skulle jag säga Booze & Glory och Gimp Fist. För de har alla den där street-rockiga prylen. Sen kan jag inte låta bli att nämna att sången låter väldigt nära Matt Freeman i Rancid. 

Jag kan tycka att produktionen är något slätstruken men absolut inte så att det stör. Skivan består trots allt av ett helt gäng hitlåtar så det är bara att dra på högsta volym och röja. De 13 låtarna spelas igenom på 30 minuter. Skivan avslutas dessutom intressant med sista och råare låten Northbound där det nästan blir lite One Way System     


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar