måndag 29 juni 2020

Recension: Ett Steg Närmare Döden - S/t 7"


Ett Steg Närmare Döden – S/T
Contact: Facebook 
Just 4 Fun Records

Det enda jag vet om Ett Steg Närmare Döden är att de är från Småland. Så den här EPn är mitt första möte med bandet och det blev ett trevligt sådant. Första låten "Ett svart hål"  känns ganska originell och trots att det handlar om ganska vanlig svensk punk lyfter låten rejält på grund av gitarrspelet och den starka refrängen. Det är helt klart skivans bästa låt.

Kan man kalla gitarrerna för emoinfluerade? Ja jag skulle vilja säga det. Det är svårt att verkligen förklara med ord, det måste höras. Och låt inte ordet emo avskräcka. Melodierna är både molliga och bra och överlag bjuder Ett Steg Närmare Döden på riktigt ösig punk och det kan man ju inte få nog av. Jag är glad att den här skivan korsade min väg. 

De fyra låtarna klockar in på nästan 11 minuter och har man precis som jag missat detta band bör man kolla upp dom. Känslan man får av musiken påminner en del om Vånna Inget men Ett Steg Närmare Döden är mycket hårdare och punkigare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar