måndag 22 juni 2020

Recension: Tiki Hangover - Don cares not!



Tiki Hangover – Don cares not!
Contact: Facebook I Bandcamp

Här har vi ett ganska nytt band från Milano, de bildades 2019 och samma år släpptes den här skivan. Jag måste säga att den är helt briljant. Musiken har de hämtat från den tidiga amerikanska hardcorescenen och band som Black Flag, Germs och Circle Jerks. Det låter faktiskt riktigt genuint, hade någon spelat upp Tiki Hangover för mig utan att jag visste vilke de var skulle jag gissat på något band i stil med de redan nämnda. Jag brukar kunna bli lite stressad av stökig hardcore med mycket slingor och snabba taktbyten men det blir jag inte här.

De nio låtarna har en speltid på 15 minuter så det handlar om korta men snärtiga låtar. Det märks att medlemmarna i bandet både känner varandra väl och har spelat tillsammans tidigare för det är väldigt tight och välkomponerat. Ju mer jag lyssnar desto mer sätter sig låtarna och jag vill bara sprida det här till alla som gillar old school hardcore med en hel del melodier.

Hela skivan håller hög klass men jag tycker att det finns ett par låtar som sticker ut lite mer. Några av dessa är ”Disgust”, ”Perseverance” och ”Coal Train”, den sistnämnda med riktigt bra växelsång. Jag blev verkligen glad över den här nya bekantskapen och när ett nytt band släpper en så bra debut ser det utan tvekan lovande ut för framtiden.
________________________________________________

This is brilliant old school hardcore from Milano, Italy. Tiki Hangover was formed in 2019 and this is their debut record. It's not hard to hear that bands like Black Flag, Germs and Circle Jerks are important bands to Tiki Hangover. And the sound is actually very genuine.

This record contains 9 tracks and a running time of 15 minutes, so yes, the songs are short but very intense. "Disgust", "Perseverance" and Coal Train are the the songs that stands out most. I hope that people, dedicated to hardcore, will give Tiki Hangover a try, because they are totally awesome. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar