tisdag 30 juni 2020

Recension: Cause A Riot - Final Broadcast (12")


Cause A Riot - Final Broadcast 12"
Contact: Facebook I Bancamp
Skivbolag: Shield Recordings, Stupido Records

För ett par år sedan hyllade jag finska Cause A Riot när de släppte kassetten som går under namnet EP 2. Nu är de tillbaka med sitt andra album och det finns ingen anledning att inte fortsätta hylla dem. Om man jämför kassetten med det här albumet är produktionen lite snyggare men deras hardcorepunk håller exakt samma mäktiga klass. Det är rejält med mollbetonade slingor, väldigt tight och i ett härligt tempo.
 
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på band som spelar den här modernare formen av hardcorepunk med väldigt lätta emotendenser, men vem behöver andra band när Cause A Riot finns? Final Broadcast är som en boxare som bara matar högerkrok efter högerkrok. Dessutom sjunger Simo brutalt bra och desperat.  

Det här är guld för alla som gillar melodiös hc med många riff, starka refränger och en stenhård attityd. Det går inte att plocka ut en favoritlåt då hela albumet håller sådan hög klass. Med kniven mot strupen skulle jag nog ändå säga "Bombs Away", kanske mest för rock n roll-slingan som dyker upp i tre sekunder mitt i låten vilket är en briljant detalj. De 9 låtarna klockar in på 26 underbara minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar