måndag 15 maj 2017

Recension: Gubbjävlers - Analysera varenda jävel (Kassett)

Gubbjävlers - Analysera varenda jävel (Kassett)
Computer killed the record store
www.facebook.com/gubbjavlers
En kassett dök upp i brevlådan och det är alltid lika kul när man får en nostalgitripp tillbaka till den gamla goda tiden. I det här fallet är det likadant med musiken, jag dras tillbaka till de första åren av 90-talet både musikaliskt och när det gäller produktion. Det låter som det skulle kunna vara inspelat i en gammal fin portastudio och jag gillar det. Ska dock påpeka att det inte är sådär dåligt ljud som vissa band hade på den tiden. Och ni som är rädda att jag menar trallpunk när jag säger 90-tal kan andas ut. Istället är det mer ösigt och rakt på, jag tycker det låter väldigt mycket Kung Pung eller kanske ännu tidigare som Sötlimpa. De korta låtarna, 13 stycken på typ 14 minuter är hyfsat medryckande och pang på. Texterna då, ja det är vad man kan förvänta sig av ett band som heter Gubbjävlers, du får inget Ung och Kåt här, men däremot en lagom släng av medelålders punknaivitet med ämnen som passar ett gäng 40-taggare. Helt ok svensk punk som jag tror kan bli bättre framöver. För övrigt har Stenungsund varit blank på min punkkarta, sist jag kände till något band därifrån var på den tiden Gorilla Killarna lirade.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar